Friday, April 1, 2011

Korean Pancake


Korean Pancake at Nami Island Jetty


Reminiscing the Seoul's trip last Feb, korean pancake was one of the most memorable cuisine we had during our trip to Nami Island...When we went back home, we found a korean cuisine expo in Jusco and bought this korean pancake flour with korean writing on it...although I cannot read korean, I can still understand the instruction. So here we go :

Korean pancake flour - 2 cups
water - 1 cup ( jgn pekat sgt, jgn cair sgt)
daun kucai
udang - potong dadu
ikan bilis
bawang besar-dimayang halus
minyak masak sesudu besar


Instruction:
1. Ramas bawang besar dengan ikan bilis
2. Masukkan tepung, gaul sebati
3. Masukkan air secukupnya
4. Masukkan udang dan daun kucai
5. Panaskan minyak, masukkan tepung dan ratakan di atas api kecil. Masak sehingga garing rangup dan hidangkan dengan sos.

**tak perlu letak garam, sebab nanti jadi muak sedikit. Biarkan masin datang dari ikan bilis. Selamat Mencuba!!! :)

2 comments:

Sarah Azizul said...

eh, kalau takde tepungnya tu..ada cadangan tepung apa boleh guna nak gantikannya?

mrs cekodok said...

sarah -kl xde tpg korea tu, sy rs pki tpg gandum biasa pn boleh rsnye.cme lebihkan air sb tekstur die lbh kurang mcm lempeng kelapa kl kt mesia.kne tmbah telur sebutir dua bg lemak.hehe

anda mungkin mahu lihat ini

Related Posts with Thumbnails